59-700 Bolesławiec
ul. Tyrankiewiczów 11
W naszej poradni prowadzimy diagnozę CAPD w oparciu o wyniki badań laryngologicznych, psychologiczno-pedagogicznych na wniosek rodzica dziecka.
Na podstawie publikacji © APD Medical, 2022r. Neuroflow ATS®:
Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (auditory processing disorder – APD) to nieprawidłowości w przetwarzaniu słuchowym na poziomie neuronalnym nie wynikające z zaburzeń funkcji poznawczych i językowych.
Problem zaburzeń przetwarzania słuchowego jest szczególnie ważny u dzieci w wieku szkolnym, gdyż może mieć poważny wpływ na osiągnięcia szkolne i perspektywy dalszych osiągnięć akademickich i zawodowych. Szacuje się, że zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego dotyczą ok. 2-3% dzieci w wieku szkolnym, jednak powszechność objawów sugerujących zaburzenia ośrodkowego przetwarzania słuchowego może wskazywać, że odsetek ten jest znacznie wyższy. W pewnych grupach dzieci z np. z dysleksją, opóźnieniem mowy, opóźnieniami rozwojowymi, częstość zaburzeń przetwarzania słuchowego jest znacznie wyższa niż w całej populacji.
Na wzrost liczby dzieci, które mają problemy z percepcją słuchową przy prawidłowej czułości słuchu, wpływa szybki rozwój społeczeństwa informacyjnego w ostatnich latach. Nadmierna stymulacja bodźcami wzrokowymi i słuchowymi (Internet, gry komputerowe, telewizja) powoduje, że zmieniają się wzorce percepcji i analizy informacji. Upośledzone zostają możliwości filtrowania i selekcji informacji, co w konsekwencji prowadzi do zaburzeń koncentracji uwagi. Przyczynia się do tego również ograniczenie czasu spędzanego na bezpośrednich rozmowach dzieci z rodzicami oraz z rówieśnikami. Zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą być także wynikiem deprywacji słuchowej, spowodowanej obecnym przez miesiące, a nawet lata, choćby niewielkim niedosłuchem, najczęściej na tle przewlekłego wysiękowego zapalenia ucha środkowego. Również zbyt późne lub niewłaściwe protezowanie ubytków słuchu aparatami słuchowymi może mieć podobne następstwa. W tych przypadkach nawet po przywróceniu prawidłowej czułości słuchu lub po zaprotezowaniu dzieci nadal mają problemy z właściwym słyszeniem, a ich rehabilitacja wymaga więcej czasu i wysiłku ze strony terapeutów oraz samego dziecka.
Dla każdego dziecka z rozpoznanym APD jest dobrany odpowiedni i zindywidualizowany program terapeutyczny właściwy dla profilu klinicznego APD.
Od niedawna w Polsce dostępny jest program do terapii dzieci z APD o nazwie Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy®. Został on opracowany na podstawie najnowszych badań naukowych z obszaru neurorehabilitacji, audiologii i logopedii w celu usprawnienia możliwości komunikowania się dzieci z APD i poprawy ich możliwości uczenia się w oparciu o bodźce słuchowe.
Niewątpliwą zaletą Neuroflow ATS® jest możliwość prowadzenia treningu zarówno w gabinecie terapeutycznym, jak i w warunkach domowych pod nadzorem rodziców. Program pozwala ćwiczyć rozumienie mowy w obecności różnych rodzajów dystraktorów. Stosunek sygnału do szumu (SNR) jest dostosowany do wyników uzyskiwanych przez dziecko. Podczas ćwiczeń ma ono szansę – dzięki natychmiastowej informacji zwrotnej i wielokrotnym powtórzeniom słów – dokonywać wielu kolejnych spostrzeżeń i obserwacji. W ten sposób w pamięci słuchowej dziecka zostają na trwałe stworzone bardziej wyraźne wzorce ćwiczonych słów, tak by później w codziennym funkcjonowaniu ich zrozumienie nie wymagało już tak dużego wysiłku. Dzięki wykorzystaniu w programie bogatego materiału słownego, ciekawych wierszy i opowiadań poszerza się zakres słownictwa dziecka. Program doskonali umiejętność rozumienia słuchanych opowiadań i zagadek w obecności rozpraszających szumów.
Część sesji terapeutycznych zaprojektowano w celu doskonalenia umiejętności kierowania uwagi, możliwe jest ćwiczenie uwagi rozproszonej oraz ukierunkowanej. W efekcie program usprawnia nie tylko procesy przetwarzania słuchowego, ale również znacznie szerzej pojmowaną pamięć słuchową i uwagę słuchową (Fey i in., 2011).
Trening słuchowy można również prowadzić w formie gier i zabaw słuchowo-ruchowych w małych grupach. Istotną cechą takich zajęć jest element rywalizacji i interakcji między dziećmi, ale działa on korzystnie tylko wtedy, gdy terapeuta, dobierając dzieci do grupy, uwzględni głębokość ich zaburzeń (Alonso i Schochat, 2009).
https://www.neuroflow.pl/pl/dla-rodzicow/apd-zaburzenia-przetwarzania-sluchowego
59-700 Bolesławiec
ul. Tyrankiewiczów 11