59-700 Bolesławiec
ul. Tyrankiewiczów 11

Wczesne spomaganie rozwoju dziecka - szansÄ… na optymalny rozwój
Wczesne wspomaganie rozwoju polega na stymulowaniu rozwoju psychoruchowego spoÅ‚ecznego dziecka od chwili wykrycia niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci do czasu podjÄ™cia nauki w szkole. Zakres tego oddziaÅ‚ywania może być bardzo różny, w zależnoÅ›ci od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych.
Jeżeli rodzic jest zaniepokojony rozwojem swego dziecka, obserwuje niepokojÄ…ce sygnaÅ‚y w jego zachowaniu, powinien zgÅ‚osić siÄ™ do lekarza specjalisty, a nastÄ™pnie do poradni psychologiczno - pedagogicznej. SpecjaliÅ›ci pracujÄ…cy w poradni dokonajÄ… obserwacji i zdiagnozujÄ… dziecko pod kÄ…tem jego rozwoju psychomotorycznego oraz dokonajÄ… szczegóÅ‚owej diagnozy funkcjonalnej. Terapia wczesnego wspomagania rozwoju przysÅ‚uguje dzieciom niepeÅ‚nosprawnym dlatego też dziecko musi posiadać diagnozÄ™ lekarskÄ… kwalifikujÄ…ca go jako dziecko niepeÅ‚nosprawne.
Na podstawie wyników badaÅ„ przeprowadzonych w PPP oraz diagnozy lekarskiej, a także zaÅ›wiadczenia o niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci dziecka, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego, wydaje stosownÄ… opiniÄ™ i kwalifikuje (lub nie, jeżeli dziecko rozwija siÄ™ prawidÅ‚owo) dziecko do zajęć w ramach wczesnego wspomagania.
NiezbÄ™dnym dokumentem do zakwalifikowania dziecka do terapii wczesnego wspomagania rozwoju jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania wydana przez PoradniÄ™ Psychologiczno - PedagogicznÄ…. Z tym dokumentem rodzic powinien zgÅ‚osić siÄ™ do placówki prowadzÄ…cej WWRD.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bolesławcu prowadzi zajęcia terapeutyczne w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Terapeuta obejmuje pomocą dziecko i jego rodzinę.
W przypadku dzieci, które nie ukoÅ„czyÅ‚y 3 roku życia, zajÄ™cia w ramach wczesnego wspomagania sÄ… prowadzone indywidualnie. W dużej mierze polegajÄ… na pomocy rodzinie, w tym pomocy we wzmacnianiu wiÄ™zi emocjonalnej pomiÄ™dzy rodzicami i dzieckiem, psychoedukacji – przekazywaniu informacji i wiedzy o chorobie lub problemach dziecka.
RodzinÄ™ wspiera siÄ™ w rozpoznawaniu z pożądanych i niepożądanych zachowaÅ„ dziecka i utrwalaniu wÅ‚aÅ›ciwych reakcji na te zachowania, udziela siÄ™ instruktażu i porad w zakresie pracy z dzieckiem, czy jego edukacji, udziela siÄ™ pomocy w przystosowaniu warunków w Å›rodowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich Å›rodków dydaktycznych i niezbÄ™dnego sprzÄ™tu.
ZajÄ™cia w ramach wczesnego wspomagania prowadzi zespóÅ‚ specjalistów z poradni. W skÅ‚ad zespoÅ‚u wchodzÄ… osoby posiadajÄ…ce przygotowanie do pracy z maÅ‚ymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- tyflopedagog (specjalista pracy z dziećmi niewidomymi),
- surdopedagog (specjalista pracy z dziećmi niesłyszącymi),
Do zadaÅ„ zespoÅ‚u specjalistów należy w szczególnoÅ›ci:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu dziaÅ‚aÅ„ w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodzinÄ… indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzglÄ™dnieniem dziaÅ‚aÅ„ wspomagajÄ…cych rodzinÄ™ dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania dziaÅ‚aÅ„ specjalistów prowadzÄ…cych zajÄ™cia z dzieckiem oraz oceniania postÄ™pów dziecka;
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania
W Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Bolesławcu obowiązuje regulamin WWR.
59-700 Bolesławiec
ul. Tyrankiewiczów 11