59-700 Bolesławiec
ul. Tyrankiewiczów 11
Najczęściej zgłaszają się do poradni dzieci i młodzież ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, które są spowodowane zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych i ich integracji. Często ujawniają się one dopiero w szkole, choć już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy przyszłych niepowodzeń szkolnych.
Objawy, które powinny niepokoić rodzica i nauczyciela dziecka w przedszkolu:
Objawy, kóre powinny niepokoić rodzica i nauczyciela dziecka w wieku szkolnym:
Na czym polega pomoc poradni?
Uczeń po badaniu diagnostycznym przeprowadzonym na wniosek rodzica otrzymuje informacje o przyczynach niepowodzeń szkolnych oraz o konieczności pracy z uczniem. W poradni pracują specjaliści, którzy wskazują, jak i jakimi metodami można uczniowi pomóc. Udzielają instruktażu rodzicom, nauczycielom, uczniom.
W szczególnych przypadkach uczeń możemoże zostać zakwalifikowany do grupy, w której prowadzona jest terapia pedagogiczna - np. usprawniająca proces pisania dla uczniów z dysortografią, terapia logopedyczna.
Celem pomocy jest stworzenie uczniowi optymalnuch warunków do zdobywania wiedzy. Nie obiżanie wymagań szkolnych, ale dostosowanie ich do specyficznych psychofizycznych możliwości ucznia jest drogą do osiągnięć. Uczniowie o specyficznych kłopotach edukacyjnych to nie osoby niezdolne czy leniowe, ale takie, które muszą znacznie więcej pracować, aby odnieść sukces. Opinia o dostosowaniu wymagań nie może być powodem do zwolnienia ucznia z pracy, musi natomiast być wskazówką jak z takim uczniem pracować i jak go oceniać.
Dzieci i młodzież uzdolniona
Zadania poradni w stosunku do dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami wychowawczo-dydaktycznymi:
Formy realiazacji:
Uzdolnionymi i utalentowanymi nazywamy te osoby, które przejawiają możliwości zaawansowanych dokonań w róznych dziedzinach:
Dlaczego potrzebna jest pomoc?
Osiągnięcia szkolnym na ogół towarzyszy wysoka inteligencja, ale wysoki potencjał nie gwarantuje wybitnych osiągnięć szkolnych. Uczniowie inteligentni bardziej efektywniw przeywarzaja informacje, dysponuja bowiem skuteczniejszymi instrumentami umysłowymi, często jednak nie osiagają sczególnych postępów w nauce. Zastosowanie kryterium psychologicznego jakim są wyniki testów może być informacją pozwalającą na zauważenie uczniow z wysokim potencjałem intelektualnym.
Zauważono również, że uczniowie mający wysoki poziom zdolnosci twórczych sprawia, iż miewają trudności z pełną adaptacją do warunków szkolnych i dlatego ich osiągnęcia są nieco mniejsze od oczekiwanych.
59-700 Bolesławiec
ul. Tyrankiewiczów 11