Informacje
Nasi przyjaciele

NA CZYM POLEGA POMOC

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce polega na:

  • Rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych,
  • Rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających w szczególności z:
    • niepełnosprawności,
    • choroby przewlekłej,
    • szczególnych uzdolnień,
    • niedostosowania społecznego,
    • zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
    • specyficznych trudności w uczeniu się,
    • zaburzeń komunikacji językowej,
    • sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
    • niepowodzeń edukacyjnych,
    • zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
    • trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
    Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.

     

    KTO UDZIELA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ?

    Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają, prowadzący zajęcia z uczniem nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści (w szczególności, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni) we współpracy z:

    • rodzicami uczniów,
    • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
    • placówkami doskonalenia nauczycieli,
    • innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
    • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

     

    KTO INICJUJE UDZIELANIE POMOCY

    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:

    • ucznia,
    • rodziców ucznia,
    • dyrektora,
    • nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem,
    • poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
    • asystenta edukacji romskiej,
    • pomocy nauczyciela,
    • kuratora sądowego,
    • pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej,
    • pracownika socjalnego,
    • asystenta rodziny.
    Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor

     

    FORMY POMOCY

    W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana w formie:

    • uczniom
      • bieżącej pracy z uczniem
      • klas terapeutycznych (z wyjątkiem szkół specjalnych),
      • zajęć rozwijających uzdolnienia,
      • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
      • zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
      • porad i konsultacji.
    • rodzicom uczniów i nauczycielom
      • porad i konsultacji,
      • warsztatów i szkoleń.

     

    RODZAJE ZAJĘĆ

    • Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 8 uczniów.
    • Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 8 uczniów.
    • Zajęcia specjalistyczne:
      • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 5 uczniów
      • zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 4 uczniów
      • zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.
        Liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 10 uczniów.
    • Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej organizuje się w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Zajęcia te prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
    W przypadku stwierdzenia, że uczeń wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciel, specjalista niezwłocznie informując o tym WYCHOWAWCĘ .Wychowawca informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem.

     

    KTO PLANUJE I KOORDYNUJE UDZIELANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ?

    Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole dla ucznia jest zadaniem wychowawcy.

    Wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dyrektor szkoły ustala biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.

    Dyrektor szkoły może wyznaczyć inną osobę koordynującą pomoc.

     

    DOKUMENTOWANIE POMOCY

    Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej ma przebiegać zgodnie z rozporządzeniem w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

    O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie rodziców, w sposób przyjęty w danej szkole.

     

    KSZTAŁCENIE SPECJALNE

    Kształcenie specjalne organizuje się dla

    • dzieci i młodzieży niepełnosprawnych:     
      • niesłyszących
      • słabo słyszących,
      • niewidomych,
      • słabo widzących,
      • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
      • z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
      • z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
      • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
      • z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
    • dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

     

    Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:

    • niepełnosprawnego,
    • niedostosowanego społecznie,
    • zagrożonego niedostosowaniem społecznym,
    1. Opracowują indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny (IPET),
    2. Dokonują okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz w miarę potrzeby modyfikują IPET.

     

    Opracowała: Teresa Rudzińska na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Kontakt

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
59-700 Bolesławiec
ul. Trankiewiczów 11
tel. 757322658
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lokalizacja