Artykuły
Nasi przyjaciele

Higiena uczenia się

  • Siadając do nauki bądź wypoczęty, wyspany, nie głodny i nie przejedzony.
  • Pamiętaj o świeżym powietrzu (wywietrz pomieszczenie, w którym będziesz się uczył).
  • Pamiętaj o wygodnym krześle, biurku lub stole.
  • Oświetlenie nie za jasne i nie za ciemne – najlepiej z lewej strony.
  • Ważny jest Twój komfort psychiczny, im mocniej będziesz mógł skupić się na nauce, tym lepiej.

 

Organizacja nauki

  • Wybierz do nauki miejsce ciche i spokojne (bez towarzystwa które utrudnia koncentrację)
  • Konieczne wyłącz TV, radio (możesz włączyć cichą muzykę - ale bez słów).
  • Zachowaj porządek w miejscu nauki (albo przynajmniej taki bałagan, który nie przeszkadza).
  • Zgromadź w pobliżu potrzebne Ci pomoce.
  • W racjonalnej nauce pomaga planowanie nauki, nie warto uczyć się nocą.
  • Zrób plan, według którego chcesz się uczyć

 

Sposoby uczenia się

  • Powtarzanie jest najlepszym sposobem na zapamiętywanie.
  • Powtarzać należy: głośno, często, ostatnie powtórzenie ostatniego dnia wieczorem.
  • Przepytuj sam siebie.
  • Rób notatki – używając kolorowych pisaków do podkreślania zasadniczych kwestii oraz kartek do oddzielania partii materiału.
  • Rysuj wykresy i ilustracje na dany temat.
  • Wykorzystuj inne formy aktywności aby lepiej zapamiętać – używaj atlasów, leksykonów, encyklopedii, słowników. Wyjaśnij komuś, przedyskutuj, opowiedz, pomóż słabszemu w nauce.
  • Jeżeli Ci to pomaga spaceruj albo chociaż wystukuj rytm podczas zapamiętywania.
  • Zaczynaj uczyć się zawsze od najtrudniejszych przedmiotów (lub najnudniejszych). Zaczynanie od najłatwiejszych powoduje, że ,,zawsze coś jeszcze wisi nad głową”.
  • Przeplataj przedmioty ścisłe, humanistycznymi np. po historii ucz się matematyki, potem polskiego, potem fizyki.
  • Reaguj na objawy przemęczenia (trudności w skupieniu uwagi) – rób przerwy po przyswojeniu każdej partii materiału.
  • Ucz się systematycznie, nie zrywami.
  • Jeśli masz zadaną lekcję pamięciową we wtorek (a masz jej nauczyć się na czwartek) to lepiej uczyć się jej we wtorek – w środę powtarzać.
  • Lekcje z dnia na dzień – uczymy się na początku, a jeśli jest bardzo trudna, wracamy na końcu (dobrze jest powtórzyć – rano).
  • Najpierw czytamy. Pierwszy raz bez podkreślania, drugi raz podkreślając lub notując najważniejsze rzeczy. Powtarzać należy najpierw zaglądając do tekstu, potem bez zaglądania. Przerwa i ponownie powtarzamy. Po dniu przerwy (mózg pracuje porządkując materiał – nawet jeśli o tym nie myślimy) powtarzamy jeszcze raz – lepiej kilka razy.

 

Zasady sprzyjające zapamiętywaniu

 

Rozumienie

  • Próbuj zrozumieć jak najwięcej z materiału, którego uczysz się.
  • Pamiętamy lepiej to, co rozumiemy.
  • Uważaj na lekcjach (szczególnie kiedy jest nowy materiał).
  • Uzupełniaj na bieżące lekcje, na których nie byłeś obecny.
  • Poproś kogoś o wyjaśnienie.
  • Korzystaj z leksykonów, słowników dla wyjaśniania np. niezrozumiałych wyrazów.

 

Rozłożenie nauki w czasie

  • Oznacza, że lepiej uczyć się codziennie pół godziny, niż raz w tygodniu 3,5godziny.
  • Pamiętaj o planowaniu i systematyczności.

 

Uczenie się na głos

  • Angażuje wzrok, słuch.
  • Sprzyja koncentracji.
  • Zamiast powtarzać czytanie, lepiej po przeczytaniu próbować to opowiedzieć.

 

Utrwalanie

  • Powtarzamy lekcje po cichu lub na głos, aż do momentu kiedy potrafimy powtórzyć materiał bez pomyłek

 

Zasada całości

  • Lekcji nawet długiej (6 – 8 stron) zaczynamy uczyć się od przeczytania całości.
  • Jeśli nie jest długa nie dzielimy jej na fragmenty.
  • Jeśli podzielimy materiał do nauczenia na fragmenty, uczymy się każdego,,z kawałkiem” który już wcześniej opanowaliśmy

 

Zaufanie do swoich możliwości

  • Lęk, niepewność, trema  obniżają sprawność naszej pamięci.
  • Należy mieć wiarę w to, że wszystkiego można się nauczyć.
  • Pamiętaj o pozytywnym myśleniu.
  • Wykorzystaj afirmacje.

 

Zasada kontrastu

  • Łatwiej zapamiętujemy to, co wyróżnia się od tła.
  • Należy podkreślać, brać w ramki, używać kolorowych długopisów.

 

Zaangażowanie zmysłów

  •  W procesie nauki używamy i angażujemy różne zmysły np. wzrok, słuch, dotyk. Istnieją osoby preferujące w trakcie nauki zaangażowanie wzroku (np. czytanie) – tzw. wzrokowcy, inni preferują słuch (zapamiętują dużo więcej informacji zasłyszanych) – tzw. słuchowcy.
  • W psychologii przyjęło się uważać, iż przyswajanie wiedzy w zależności od zaangażowania zmysłów jest następujące:
      • słuch – 20%
      • wzrok – 30%
      • słuch + wzrok - 50%
      • słuch + wzrok + działanie – 90%
  •  Niezależnie jakie preferujesz w procesie uczenia zmysły – wykorzystuj ich jak najwięcej (czytanie, słuchanie) zwiększy to tempo i ilość zapamiętanych informacji.

 

 

 stozek_dalea

 

 

Przyswajanie wiedzy - stożek Dale`a 


 

 

Wykorzystanie wyobraźni

  •  Budulcem pamięci są tzw ,,obrazy pamięciowe”. Obraz myślowy oznacza wyobrażenie sobie rzeczy, o której myślimy (np. wyobrażam sobie różę w parku)
  • W procesie uczenia się używaj wyobraźni. Możesz ją pobudzić patrząc na rysunki, zdjęcia, diagramy, tabele.

 

Bądź twórczy

 

  • Szukaj własnych metod efektywnego zapamiętywania.
  • Używaj różnych sposobów uczenia się np. akronimy, rymowanki, karteczki, metody mnemoniczne, system lokacji.

 

Bądź wytrwały

 

  • Potrzebujesz czasu na utrwalanie wiedzy.
  • Nie rezygnuj, bądź dobrej myśli.
  • Pamiętaj, że twój mózg ma zadziwiające możliwości.
  • Wielkie drzewa nie wyrastają jednego dnia.
  • Proces nauki przypomina żeglowanie, czasem zbaczamy z obranego kursu, ale staramy się płynąć w odpowiednim kierunku i dokonywać korekcji.

 


Na podstawie opracowania Romana Michalskiego - doradcy zawodowego

Kontakt

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
59-700 Bolesławiec
ul. Trankiewiczów 11
tel. 757322658
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lokalizacja