Artykuły
Nasi przyjaciele

Należy pamiętać, że każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju, według innego schematu. Niektóre reakcje mogą pojawić się wcześniej, inne później. Opóźnienie w poszczególnych etapów rozwoju nie powinno przekraczać pół roku. Badania należy przeprowadzać kilkakrotnie w każdy przedziale wiekowym. Dziecko w tym czasie powinno być zdrowe i wypoczęte, a osoba badająca powinna znajdować się poza zasięgiem wzroku dziecka.

Jeżeli reakcje na dźwięki są niepewne i/lub mowa dziecka nie rozwija się, czy postępuje zbyt wolno przyczyny tego stanu mogą być różne, np.: wada słuchu, przewlekłe wysiękowe zapalenie uszu, opóźnienie psychoruchowe, brak stymulacji ze strony środowiska rodzinnego, wady narządów mowy. W każdym z tych przypadków jest potrzebna pomoc specjalisty.

Rodzice mogą sami śledzić w warunkach domowych rozwój swojego dziecka podczas codziennej zabawy. Do tego celu może posłużyć test rozwoju reakcji słuchowych i rozwoju mowy. Wystarczy, gdy krok po kroku (według testu) przeanalizują i ocenią u swojego dziecka obecność wymienionych reakcji i odpowiedzą na poniższe pytania „tak” lub „nie”.

Noworodek

  • Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na bardzo głośne dźwięki (odruch Moro)

1-3 miesiąc życia

  • Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na głośne dźwięki
  • Przestaje ssać, gdy słyszy głośny dźwięk
  • Od 2. miesiąca reaguje na głos bliskiej osoby (kiedy jej nie widzi)
  • Budzi się przy głośnych dźwiękach
  • Głuży wydając gardłowe dźwięki lub samogłoski
  • Reaguje np. na stukanie, dźwięk odkurzacza itp.

3-6 miesiąc życia

  • Zwraca głowę w kierunku dźwięku grzechotki
  • Lubi zabawki dźwiękowe, w tym grzechotki
  • Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi
  • Od 5. m-ca zaczyna gaworzyć, cieszyć się dźwiękiem
  • Od 5. m-ca zaczyna reagować gaworzeniem na mowę matki
  • Reaguje płaczem lub podrywa się przy głośnym hałasie
  • Uspokaja się słysząc znany głos
  • Zwraca głowę w kierunku głosu znanej osoby lub gdy jest wołane po imieniu

6-10 miesiąc życia

  • Reaguje na zakaz „nie wolno”
  • Reaguje na swoje imię
  • Zwraca głowę w kierunku dźwięku
  • Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi
  • Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę, gaworzeniem nawiązuje dialog z matką
  • Reaguje na szelest papieru, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki
  • Łączy dźwięki i powtarza sylaby, np. ba-ba, da-da
  • Bawią je rymowanki, zabawa kosi-kosi

12 miesiąc życia

  • Reaguje na swoje imię, zwraca głowę w kierunku, z którego dochodzi głos
  • Zwraca głowę w stronę interesującego dźwięku
  • Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi
  • Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę (zaczepia)
  • Próbuje naśladować głos mamy, taty pod względem rytmu i głośności
  • Spogląda lub wskazuje palcem na przedmioty, osoby, gdy się o to poprosi
  • Tańczy, porusza się i wydaje dźwięki w takt muzyki
  • Mówi pierwsze słowa (mama, tata), mówi i pokazuje np. pa-pa, nie
  • Naśladuje głosy zwierząt, wypowiada niektóre onomatopeje
  • Rozumie pytania: gdzie jest tata, mama?

12-18 miesiąc życia

  • Reaguje na zakaz „nie wolno”
  • Reaguje na swoje imię wołane z drugiego pokoju
  • Reaguje na polecenia i pytania np. :chodź, czy chcesz jeszcze?
  • Naśladuje wiele wypowiedzianych przez rodziców słów
  • Szuka źródła interesującego go dźwięku
  • Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki
  • Mówi 3 lub 4 słowa
  • Bawią go rymowanki, zabawa kosi-kosi, a kuku
  • Tańczy przy muzyce
  • Poproszone pokaże nos, oko, ucho

18-24 miesiąc życia

  • Pokazuje różne części ciała
  • Spełnia proste polecenia, np. włóż piłkę do pudełka, daj lalę
  • Odpowiada na pytania, np. czy chcesz więcej?
  • Mówi od 20 do 300 słów
  • Śpiewa i tańczy przy muzyce
  • Pokazuje znane obrazki, gdy się je nazywa
  • Nazywa to, czego chce: auto, soczek, ciastko
  • Potrafi naśladować głos np. kota, psa, pokazując odpowiedni obrazek

2-4 rok życia

  • Słucha radia i telewizji na tym samym poziomie głośności, co inni członkowie rodziny
  • Spełnia trudniejsze polecenia słowne, np. schowaj zabawki
  • Odpowiada na pytanie: co to jest?
  • Zadaje pytania interesując się otoczeniem
  • Mówi coraz więcej zdaniami, opowiada proste bajki lub wymyślone historyjki
  • Śpiewa i tańczy przy muzyce
  • Słyszy i rozumie rozmowę w drugim pokoju

 

Jeśli zauważasz niepokojącą liczbę odpowiedzi „nie” – powinieneś niezwłocznie zasięgnąć porady specjalisty: otolaryngologa, foniatry lub logopedy.

Kontakt

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
59-700 Bolesławiec
ul. Trankiewiczów 11
tel. 757322658
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lokalizacja